Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Platanosgryta med quornfärs

Publicerad 2018-10-20 08:35:38 i Mat

Har ätit platanos eller kokbanan några gånger. Mest utomlands. Vi använder det i bengalisk matlagning men har inte själv använt det. Har inte heller sett mamma använda det. 
De råkade beställa fel till jobbet, så vi hade massor sv kokbanan. Passade på att köpa det eftersom platanos innehåller 0 poäng . Då kan man ju använda det i massor av olika recept. Jag skulle vilja säga att kokbanan går utmärkt att användas istället för potatis.  (null)

Köpte med mig en till att börja med. Halva skulle jag göra chips av och andra halvan använda till gryta. 


Kollade vad som fanns hemma och resultatet blev  : 
Platanosgryta med quornfärs och grönsaker som serveras med blomkålsris 
  • 2 tsk rapsolja
  • Halv lök
  • Kokbanan efter önskad mängd 
  • 3 dl quornfärs
  • 1 dl maj 
  • Haricot verts
  • 6 msk matlagningsgrädde 4%
  • Vatte 
  • Salt
  • Chilipulver 
  • Färsk koriander 
  • Blomkålsris 

Hacka och stek löken tills den är ljusbrun. Ha i quornfärs och stek i ca 10 minuter på lågvärme . När man inte har så mycket olja i så bränns färsen ganska lätt.
Skär bananen i i medelstora bitar. Stek ytterligare i några minuter. Blanda i chili och salt och rör om. Ha i ca 3 dl vatten och låt koka på låg värme i ca 20 min. Häll i majsen och haricot vertsen  tillsammans med grädden. 
Låt det småputtra i några minuter , lägg i färsk koriander precis på slutet . 
Under tiden , koka blomkålsriset . 
(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela