Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Tofugryta med platanos

Publicerad 2018-11-16 17:04:50 i Viktväktarna

Som ni ver så älskar jag kokbanan eller platanos som det heter också. Försöker äta det så mycket som möjligt istället för potatis. Det fungerar perfekt i  grytor . Riktgt gott måste jag säga. 
Förra veckan köpte jag tofu. Har faktiskt aldrig ätit det innan. Eftersom det är smart points mat så kom den upp på min lista . 
Då var det dags att testa det. Men vad skulle jag ha i den?  Kokbanan perfekt tänkte jag  och som gryta . Kunde inte komma på något annat .  Det gjorde inget för det blev riktigt gott och nyttigt . 

Tofugryta med platanos
  • 250g Tofu
  • 2 tsk olja
  • Halv lök
  • En platanos 
  • 2 dl ärtor
  • 6 msk matlagningsgrädde 4%
  • Koriander pulver 
  • Chili
  • Gurkmeja
  • Koriander färsk 
  • Salt 
  • Vatten
Stek löken med oljan. Lägg i kokbananen som är skivad . Lägg sedan i ärtorna . Stek en stund. 
Lägg i alla pulverkryddor . Stek en stund till och sedan häll i can2 dl vatten . Koka en stund och tillsätt grädden. Salta och koka i ca 30 min på låg värme. Sist ha i färska koriandern. 

Servera med blomkålsris.  En portion är 2 poäng.

(null)

(null)
(null)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela