Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Lätt och enkel limpa

Publicerad 2018-11-22 02:45:49 i Bakning

Vem älskar inte hembakt bröd till soppa?  Finns nog inget godare. Jag kan lätt äta 3 skivor eller mer. 
Jag hade en period som jag bakade varannan dag. Tänkte återuppta detta .
Denna limpa är så enkel , man behöver knappt knåda degen . Det enda som tar tid är jäsningen. 
Enkel limpa 
  • 25 g jäst
  • 7 dl ljummet vatten 
  • Salt
  •  4 dl rågsikt
  • 3 dl vetemjöl  
Smula ner jästen och tillsätt vatten och salt . 
Häll k mjölsorterna och knåda ihop till en deg.  (null)

(null)

Låt degen jäsa i ca 40 min . Sätt på ugnen på 220 grader . 
När degen är klar. Gör en lång limpa . (null)

Låt limpan jäsa ytterligare 30 min. 
(null)

In i ugnen på 220 grader , först grädda i ca 15 min. Sänk värmen till 200 grader och grädda ca 25 min till. 
(null)

Låt det svalna innan servering. Ljuvligt gott med enklick smör på.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela