Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Saftiga burgare/biffar

Publicerad 2018-11-27 18:14:47 i Viktväktarna

I lördags blev jag sugen på burgare i bröd ellerbiff i bröd. Synd att jag glömde att handla hem vissa saker, det hade blivit ännu godare då. 
Gjorde bröd efter Zeinas kitchen recept och egna burgare som jag gjorde om receptet . 

Dessa burgare kan man göra till köfte och fritera men valde då den smalare vägen . 
(null)

Saftiga köttfärsbiffar/burgare

Ca 8 st
  • 500 g 5% köttfärs
  • 1 gul lök
  • 1-2 vitlöksklyftor
  •  Chilipulver 
  • Surmek efter smak
  • Salt
  • 1 tsk bikarbonat 
  • 1/2 dl kolsyrat vatten
Det är bikarbonaten som gör att biffarna blir saftiga och mjuka.  Även när man värmer de i micron är de mjuka . 

Blanda lök och vitlök i en mixer så att det blir som en lökröra eller pasta som jag säger. 

Blanda ihop det tillsammans med övriga ingredienser och blanda ordentligt.   (null)

Gör biffarna i önskad storlek och stek helst i en grillpanna. Jag steker mina i ca 20 minuter totalt eftersom jag inte gilllar blodiga .
(null)

Jag serverade dessa i med lepine bröd. 
En portion är ca 10-12 poäng, man blir riktigt mätt på en

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela