Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Aloor chop

Publicerad 2018-11-03 05:59:39 i Bengalisk

På söndag ska vi ha lunchgäster hemma hos oss. Det kommer vara många är i våran lilla lägenhet med både många barn och vuxna. Det kommer bli huset fullt men förmodligen bra. 
Det kommer serveras bengalisk mat. Denna gång har jag även gjort bengaliska efterrätter. Jag har provat på bengaliska efterrätter förut men kanske aldrig på riktigt. Så jag stod hela fredagen och gjorde olika saker som jag kommer lägga upp här. Vi får se om jag lyckades eller inte. Måste säga att jag är ganska nöjd för att det är första gången för mig med alla saker jag gjort. 
I den bengaliska bjudningarna kan man aldrig ha bara 1 rätt . Oftast så finns det detta på 1 bjudning :
  • En risrätt (pulao)
  • En kötträtt
  • En kyckling rätt ibland 2
  • 2 fiskrätter 
  • En vegetarisk 
  • 1-2 sidorätter 
Man kan t ex inte bjuda någon på en sidorätt och ris. 
Jag har har förberett mig med 2 sidorätter . Man kan göra dessa innan och frysa in och sedan fritera innan servering . Detta för att dessa tar tid att göra. Jag gjorde aloor chop ( typ en fylld potatisbulle) och sedan en macher chop (fiskbulle) jag vet inte om man ska kalla det för bulle men det är det närmsta jag kan komma på. 

Dem tar tid att göra och processen kan bli så mycket jobbigare om potatisen är kladdig, vilket var fallet för mig . Jag tänkte visa hur jag gör aloor chop, det finns många olika varianter. 

Aloor chop (bengalisk fylld potatisbulle)

Detta behövs  till fyllningen :
  • 250 g köttfärs 
  • 2-3 lök 
  • Olja 
  • Lite rivna morötter och vitkål
  • Chilipulver 
  • Korianderpulver 
  • Spiskummin
  • Gurkmeja 
  • Vitlökspulver 
  • Salt
  • Vatten 1 dl
Potatisen: 
  • 7-9 potatisar 
  • Lök
  • Färsk koriander
  • 1 dl rostad lök
  • Spiskummin
  • Chili
  • Salt 
Panering
  • Ägg
  • Ströbröd
Börja med att koka potatisen . När det är klart , låt de svalna och kallna.

Det är viktigt att man använder 2-3 stora lök eftersom löken gör fyllningen mer saftig .

Börja med att steka köttfärsen i några i några matskedar olja.  (null)

(null)

Häll i kryddorna . Här får man välja själv hur mycket man ska ta. Jag tar minst av gurkmejan . Det behövs inte så mycket av den.  (null)

Ha sedan i morötterna och vitkålen  (null)

Nu är fyllningen klar. Och potatisen ska göras ordning.

När potatisen har kallnat, mosa den med händerna lättast eftersom det ska inte bli potatismos . Hacka löken och chilin och blanda i. (null)

Blanda i koriandern som ska hackas innan och sedan de övriga kryddorna . Häll sist i rostad lök och blada ordentligt.
(null)
 Så här ska potatisen se ut.
Gör platta små kakor  (null)
 Lägg i en 1-2 tsk fyllning  (null)

Ta en potatiskaka och lägg på och forma till ovala bollar. Denna process är väldigt jobbig om potatisen är kladdig . Då måste man tvätta händerna efter varje chop och olja in händerna .
När bollarna är gjorda så ska de paneras . Lägg dem i äggsmeten och sedan rulla i ströbrödet. Lägg upp på små tallrikar.

(null)

(null)

Nu ska dessa in i frysen och bli lite hårda så att man kan lägga alla i påsar och frysa in.

Ta ut de 2 timmar innan de ska friteras. 
Använd en djup kastrull och ca 1 liter olja och fritera de så att de blir jyllenbruna.

(null)
Här är en lånad bild från Google på hur de ser ut klara.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela