Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Kryddiga kikärt och linsburgare

Publicerad 2018-10-31 05:01:42 i Viktväktarna

Ville hitta på något gott. Har funderat på flera olika recept. Stod och babblade med en kund igår om olika maträtter och recept och då kom jag på vad jag skulle testa. En riktig spicy vegetarisk burgare som kanske innehåller mer poäng än vad jag brukar äta men håller ändå måttet för viktväktarna.
Var osäker om det skulle gå och få de som burgare. Testade och lyckades. 
Måste säga att det blev riktigt mumsigt.

Recept 
6 burgare 
  • 1 burk kikärtor 
  • 1 dl kokta röda linser 
  • 1 liten lök
  • 2 kokta potatisar 
  • 1 ägg
  • 6 msk ströbröd 
  • 1 dl färsk koriander
  • 2 hela chilin 
  • 1 tsk gurkmeja 
  • Lite spiskummin 
  • Salt
Kryddorna kan man egentligen välja som man vill. 
Lägg allt i en mixer .
(null)

Jag använder Smegs lilla mixer.
(null)
 Tänkte först inte ha i ströbröd eftersom det skulle bli för mycket poäng men utan det blir smeten för lätt.
(null)

Forma till burgare och stek på låg värme med lite olja. Vill man inte vara lika nyttig använd mer olja vid stekning . Blir ännu godare.
(null)

(null)


(null)


(null)
 
Använde Lowcarb bröd, min egna sockerfria mangochutney , rödlök och inlagd vitkål.
(null)

(null)

Det här kommer bli min nya favorit . Äter man en låg points lunch så är denna perfekt för middag.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela