Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Cashewnut salad bengali style

Publicerad 2018-12-02 07:06:31 i Mat

I Bangladesh finns det något som kallas för bangching . Den bengaliska versionen av kinesiskt / thai mat.
Det är otroligt populärt. Det tog mig flera år innan jag riktigt förstod varför det var så gott och varför alla ville äta chines där när man gick ut och åt. 
För 2 år sedan så lärde jag mig att det fanns en rätt som hette cashewnut salad. En stark och ljummen sallad som många äter tillsammans med huvudrätterna eller innan tillsammans med thai soup. Jag kommer lägga upp alla recept eftersom börjar med salladen. 

Det finns många versionen av den men det här är min version 
Cashewnut sallad
Till kycklingen
  • Kycklingfilé ca 3 stora filer 
  • Chilipulver 
  • Salt 
  • Mjöl 
  • Olja
Till salladen
  • Rostade cashewnötter ca 1 dl
  • Morot
  • Gurka 
  • Paprika
  • Rödlök
  • Tomat
  • Koriander färsk 
Till dressingen
  • Soja ca 1 msk
  • Socker 1 msk
  • Fisksås 1-2 mask
  • Limejuice från 1 lime
  • Färsk små chilin ca 3-4 st
  • Ostronsås 1 msk
  • Chilisås 2-3 msk 
Tillagning 
Börja med att strimla eller skär kycklingen i önskad storlek . De ska vara ganska små bitar. Lägg i en skål kycklingen tillsammans med chilipulver och salt och blanda . Ha blandningen i kylen i några timmar . (null)

Dressingen 
Jag gör dressingen samtidigt och låter den stå i kylen. 
Ha i limeljuice, fisksås, ostronsås och chilisås och blanda .  Ha i sockret och blanda. (null)

(null)
 Skärm chili i små små skivor och lägg i och blanda ordentligt . Täck över med plastfolie och in i kylen. 

När det börjar närma sig för salladen , skär alla grönsaker i små bitar (null)

(null)

Rosta nötterna i lite olja  (null)

Sedan är det dags att fritera kycklingen. 
(null)

I en separat skål häll i ca 2-3 dl mjöl tillsammans med 2-3 tsk chilipulver och lite salt. Blanda i kycklingen och sedan ha i olja i en stekpanna och börja fritera kycklingen  (null)

Fritera i ca 5-6 min minuter eller kanske lite längre, de ska vara krispiga . 

Sedan fram med en ny stekpanna. Ha i lite olja och lägg i alla grönsaker och stek lätt. I med nötterna och sedan i med dressingen . Det ska blandas i pannan i några minuter på väldigt låg värme. Lägg sist i kycklingen.  Blanda och nu redo stt serveras .
(null)

(null)

Toppa med färsk koriander.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela