Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Grönsaksbollar a la 0 points

Publicerad 2018-10-21 07:17:41 i Viktväktarna

Jag blev sugen på linsburgare , jag vet att Zeinas kitchen har recept på goda linsbiffar så tänkte något sådant men blev istället grönsaksbollar. Detta är 0 poäng om man kör viktväktarna. Man kan välja att äta med sallad eller ha det i bröd och äta som burgare. Man skulle kunna säga att detta är lite nyttigare version av falafel . 

Grönsaksbollar 
  • En förpackning svarta bönor 
  • En förpackning röda linser
  • En kokbanan som jag har kokat i ca 3o minuter.
  • Kokt strimlad morot
  • Kokt strimlad vitkål
  • 1 broccoli
  • 2 ägg
  • Chilipulver 
  • Spiskummin
  • Ingefära 
  • Salt 
  • Färsk koriander
Börja med att koka bananen . Det tar ganska lång tid för att den bli mjuk. Blanda sedan allt  i en blender. Jag använder  den lilla från handmixern från Smeg där det även finns en hackare eller blender. (null)
(null)
Ha i kryddorna sist och salta efter smak.
Forma till önskad storlek . 
(null)
Lägg bollarna i en ugnsform och in i ugnen på 200grader  i ca 30 min. Sänk sedan värmen till 150 grader och ha de i ytterligare 30 min. 
(null)

Jag valde att äta bollarna tillsammans med en sallad och en knäckebrödsmörgås med riven morot .  Gjorde en sås på Larsas 0 % yogurt tillsammans med egengjord mangochutney.
(null)

Blev riktigt gott och detta är perfekt om man vill ha låg points mat. Hela tallriken är 0 poäng om man inte räknar med knäckebrödet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela