Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Hembakat limpa

Publicerad 2017-04-10 12:57:17 i Bakning

Blev så sugen på hembakt limpa efter att fått det på Ayshas dagis. Har tänkt på den limpan i en vecka nu. Så i morse så bestämde jag mig på bussen att nu blir det limpa till frukost. 

Lämnade Aysha och sen väg en snabbis till Hemköp för att köpa det jag inte hade hemma.
Hade 15 min på mig att göra den innan tvättstugan.  Hann till och med 10 minuter .

Detta behövs :

 25g jäst
3 dl fingervarmt mjölk
2 msk sirap
1,5 tsk salt
2 msk olja
2 dl havregryn 
3 dl mjöl 
4 rågsikt 

Smula ner jästen . Häll i mjölken och blanda ordentligt så att jästen löser sig.
Ha i salt, sirap och oljan och blanda. Häll i havregryn och mjölet och knåda lätt. Häll i rågsiktet lite åt taget . Knåda ordentligt . Detta går fort och man behöver ingen maskin.

Forma till en limpa. Lägg den på en plåt och strö lite mjöl och in i ugnen på 200 grader. Ugnen behöver inte vara på innan. 

Jag lät limpan vara där inne i ca 50 min,

Resultatet blev mycket bra. Detta blev min frukost . 2 smörgåsar med smör och gräddost med en kopp PG te med mjölk

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela