Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Bihari kabab

Publicerad 2012-09-06 11:17:53 i Allmänt

I fredags gjorde jag en god rätt som jag tror är pakistansk från början. Bihari kabab eller som man kanske säger på svenska kebab.
 
Det är en stark rätt som passar bra till olika röror . Perfekt för LCHF.
 
Det man behöver är:
 
 
1 kg Nöttkött
1 bit färsk ingefära ingefära
5-6 vitlöksklyftor
En tredjedel papaya
Färsk koriander
 2- 3 msk senapsolja
 2 tsk Kummin
3-4 tsk chilli pulver
Färsk chilli
1 dl yougurt
Salt
Peppar
 
Till detta behövs en mixer. Hur mycket kryddor man använder är upp till en själv. Jag hade mera kryddor än receptet.
 
Skala ingefära, papaya och vitlöken. Lägg allt i mixern och lägg till koriander.
 

 
Skär köttet i bitar.

Blanda mixen med köttet.
Skär den färska chillin, det ska inte vara fejk chilli utan smår starka som finns i utländska affärer. Tillsätt de torra kryddorna.

 
In i kylen i några timmar.
 
Egentligen ska man grilla detta, men jag valde att göra det på spisen. Men det smakar nog ännu bättre grillat. Stek tills köttet är mjukt.

 
Resultatet


 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela