Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Äppel cupcakes

Publicerad 2012-09-28 22:25:02 i Allmänt

 
Det känns som om jag inte bloggat på länge, men det har jag gjort från mobilen men inläggen har inte gått att lägga upp. Så nu får det bli fr¨n datorn helt enkelt. Jag måste skaffa mig en surfplatta eller något, när jag har råd vilket inte är nu.
 
Idag skulle jag haft middag här hemma men har haft migrän hela dagen så jag fick ställa in den. Nu på kvällen så har den släppt.
Så igår gjorde jag äppel cupcakes till idag men som står i kylen och väntar på att bli uppäten av någon.
 
Det är första gången jag gör äppel cupcakes. Äppelpaj har jag gjort många gånger men aldrig cupcakes.
 
Äppel cupcakes
 

12 st
 
Smet
 
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 100 g smör
  • 2 dl mjölk
  • 1 dl kvarg
  • 4 dl mjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • en nypa salt
Fyllning
 
  • 4 svenska äpplen
  • 50 g smör
  • 1 dl muskovadsocker
  • 2-3 tsk kanel
Börja göra fyllningen.
 
Skär äpplena i bitar och stek dem på låg värme i smöret.
 
Tillsätt muskovadsocker och kanel.
 
Smeten är som en vanlig cupcakes smet. Skillnaden är att jag smölter smöret och blandar i mjölken så att den blir varm. Och jag häller i det efter att jag vispat ägg och socker.
 
Häll i smeten i formarna och sen ner med äppelblandningen.
 
In i ugnen på 200 grader i ca 30 min.
 
Resultatet
 
Serveras med vaniljvisp.
 
Tog med en bild från Instagram också.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela