Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Nyttiga bars och vaniljhjärtan

Publicerad 2012-01-29 23:35:57 i Allmänt

Idag har jag provat min bästis och det gick så bra. Lite hjälp från Karishma så fick jag igång den. Degen till vaniljhjärtan blev perfekt med bästisen hjälp.
I helgen bakade jag 2 saker. Ena nyttigt och det andra en utmaning.

Nyttiga bars

2 dl havregryn
1 dl pumakärnor
1 dl quinoa
1 dl boveteflingor
1 dl cashewnötter
1 dl solroskärnor
2 dl russin
2 msk honung
2 dl naturell yogurt
1 nypa salt

Blanda alla ingredienserna till en smet och sedan bre ut den på en ugnsbricka med bakplåtspapper. In i ugnen på 150 grader i cirka en timme. Sänk värmen på slutet. Skär sedan i mindre bitar.



Så här blev resultatet. Blev faktiskt goda och man kan göra i flera olika varianter. Tänkte prova med torkade blåbär och tranbär nästa gång.

Vaniljhjärtan

4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
Nästan 1 dl socker
200 g mjukt smör

Fyllning

1 ägg
1 msk socker
3/4 msk potatismjöl
2 dl mjölk
1 msk vaniljsocker.

Man måste ha hjärtformar till dessa kakor. Jag köpte mina hos www.bagarenochkocken.se

Blanda alla de torra ingredienserna tillammans med smöret  i bakmaskinen. När degen är klar låt den kallna en stund i kylskåpet. Jag glömde det men det är mycket lättare att jobba med degen om den är kall och har hårdnat lite.

Blanda sakerna till fyllningen i en kastrull och vispa på svag värme tills den tjocknat. Häll sedan i vaniljsockret. Låt det svalna.
Kavla ut degen och tryck ner hälften i formarna. Glöm inte att smörja formana innan.  Häll sedan i liten klick vaniljsås i varje. Täck sedan resten av degen som lock. Det här är ganska svårt, det ser lätt ut men icke. In i ugnen på 200 grader i ca 15 grader. Håll koll, de ska vara ganska så ljusa.
När kakorna har svalnat så ta ut dem från formarna. Inte heller så lätt.  Vänd dem upp och ner.Pudra med florsocker.



Nästa gång jag gör dem så ska jag nog köpa färdig vaniljsås. Är nog mycket lättare att hantera och smakar nog mera. Vissa blev väldigt fina och andra mindre, men jag får väl öva en gång till så att de blir bättre nästa gång.

Jag behöver en ny utmaning mina vänner. Vad ska jag baka här näst.

Dags att sova nu

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2012-01-29 23:48:43

Dina vaniljhjärtan ser supergoda ut! Ska nog testa att baka det nån dag!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela