Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Mud cake

Publicerad 2012-02-11 20:04:59 i Allmänt

I somras åt jag den godaste tårta jag någonsin ätit. En mud cake i Bangladesh. Dem brukar verkligen inte ha tårta i min smak, men denna tårta var perfekt på alla sätt. Lätt och smakade inte så sött. Så jag har länge velat att göra en mud cake och idag så idaglyckades jag nog. Jag har kollat många olika recept. Så jag gjorde om receptet lite och detta behövdes till min kaka.

Mud cake

2 ägg
1,5 dl socker
100 g smör
1 dl filmjölk
1 dl vanligt vetemjöl
1 dl vetemjöl special
1 dl snabb kaffe
5 msk kakao
100 g 70% choklad
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 msk vaniljsocker

Sätt på ugnen 175grader

Smält smöret och chkoladen tillsammans och låt det svalna.

Blanda ägg och socker poröst. Nu när jag har en kitchenaid så är det så mycket lättare att blanda. jag kan göra hundra andra saker medan jag väntar.
I en annan skål blanda de torra ingredienserna och häll försiktigt ner i äggsmeten. Låd det blandas i ordentligt. Häll sedan i filmjölken och sedan i kaffet.
Sist häll i smöret tillsammans med chokladen och vispa en stund till. 
Jag ville inte att tårtan skulle bli så stor så jag använde min form som är från kitchen store.Klippte ut bakplåtspapper så satte i formen så att kakan skulle resa extra på sig.

Jag hade kakan i ugnen i ca 50 minuter kanske, hur länge beror också på vad man har för ugn.


När kakan har svalnat, skär bort locket så att det blir jämt. Dela kakan på mitten för fyllning.

Frosting

75 g smör
4 dl florsocker
2 msk kaffe
100 70g choklad
1 msk vatten

Smält smöret tillsammans med chokladen och ha i kaffet och blanda sedan i florsockret. Vispa gärna så att all florsocker blandas in ordentligt.
Fyll kakan med det och häll resten på kakan och jömna ut den över hela kakan. Låt det stelna en stund och sen klart för servering.

Nästa gång ska jag nog ha ett lager med grädde också.

Hann även göra mini donuts som jag ska frysa in till Melissas födelsedagskalas. Tog hela dagen känns det som för att jag använde en mini frits som jag har hemma men aldrig använt. Nästa gång blir det på spisen. Men måste säga att donutsen blev mums mums och samma sak  med mud caken.
Jag smakade faktiskt en liten bit av kakan, men den var väldigt liten och sedan smakade jag en mini donut också.

Tips till bakning tack. Övning ger ju färdighet.

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2012-02-13 21:31:40

Har du testat att göra cake pops? Verkar inte helt enkelt men skulle nog göra succé på melissas kalas!

Postat av: Winnie

Publicerad 2012-02-13 22:16:29

mmmm grädde. Du kan baka en massa och så kan jag vara testperson för att kolla att allting smakar bra. Deal? :-)

Postat av: Nupur

Publicerad 2012-02-13 22:23:46

Ja Winnie det låter super. Du får bli min smakare. Helena jag se tänkt på att göra det, det får bli på hennes nästa kalas. För detta år blir det både Barbie tårta och färgglada mini donuts. Och dem verkar vara svåra att göra. Får göra till Alva när hon blir äldre.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela