Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Fransk nougat

Publicerad 2012-02-16 22:28:11 i Allmänt

Igår provade jag att göra fransk nougat. Det var kanske inte det lättaste jag gjort. Sjäva smeten kanske inte är så svårt men det är völdigt svårta att få den att bli perfekt och inte kladdig. Nästa gång jag gör den kommer det nog att gå bättre.

Det man behöver är:
Jag använde Leilas recept

2,5 dl socker
1 dl flytande honung
i dl glykossirap
i dl vatten
2 äggvitor
socker till äggvitan några msk
150 skalade osaltade pistagenöt
150 södmandel
Florsocker.
Stektermometer

Blanda socker, sirapen, honungen och vatten i en kastrull och koka till det är 148 grader varmt. Viktigt att det är exakt. Medan det kokas vispa äggvitorna med sockret tills det blir en marräng. Vispa på låg hastighet. Under tiden rosta mandeln och pistagen i ugnen , ca 5-10 min. När det blivit en marräng och sockerblandningen har kommit upp till 148 grader, häll försiktigt ner det i marrängsmeten och vispa i ca 10 minuter. Blanda ner sedan nötterna och vispa i någon minut. Nu har det blivit till en tjock smet. Lägg bakplåtspapper på en ugnsform och pudra med mycket florsocker. Bre ut smeten till en valfri tjocklek. Pudra med mera florsocker och lägg på bakplåtspapper och kavla ut smeten. Låt det stelna och skär upp den i bitar eller längder.



Kanske inte den finaste nougaten men den blev iallafall god. tog med lite till jobbet och det gick snabbt åt. Nästa gång hoppas att den blir finare och lite hårdare. Och jag tänkte doppa den i choklad också. Nej det var allt för idag.  Imorgon blir det lite matlagning.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-02-16 23:09:19

Mums..det vattnas i munnen bara jag tänker på den goda nougaten!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-02-16 23:10:16

Mums..det vattnas i munnen bara jag tänker på den goda nougaten!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela