Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Min egna version av köfte

Publicerad 2012-08-17 22:07:57 i Allmänt

Nu är jag tillbaka på bloggen och jag ska verkligen skärpa mig och skriva och försöka lägga upp nya bakverk och maträtter varje dag. Vi får väl se hur det kommer att gå.
 
Nu på sista tiden har jag bakat ganska mycket och lagat mycket olika rätter, men jag hade uppehåll på några månader när jag tappade lusten helt att baka. Hade mycket annat att tänka på.
Men nu är jag här iallafall och ser också att bloggen ser annorlunda ut.
 
I söndags gjorde jag min egna version av köfte. En rätt som finns i många olika versioner och som finns i många länder. Första gången jag smakade det var när jag flyttade till stockholm 2001, då av min arabiska kompis Entesar.  Sedan har jag smakat den turkiska versionen också och sen den svenska versionen. Jag vet faktiskt inte hur orginalet ska vara, tror att den första jag smakade inte hade så mycket kryddor.
 
Så i söndags bestämde jag mig att göra mig egna version. Och till detta behöver man :
 
  • 500 g nötfärs
  • 1 gul lök
  • några klyftor vitlök
  • färsk koriander
  • 1 ägg
  • spiskummin
  • chili
  • koriander, pulver
  • fiberhusk
  • salt
  • rapsolja

Eftersom jag kör lchf så använder jag fiberhusk istället för ströbröd. Finns i de flesta mataffärrer vid den glutenfria hyllan.
 
 
Blanda lök, vitlök och den färska korianden i en blender så att det blir till en len paste. Blanda alla ingredienserna tillsammans med handen så att alla kryddor kommer in i smeten. Färsen får en fin mörk färg.
 
Ta lite köttfärs och platta till dem så att de blir som tunna pannbiffar.

 
Häll i ordentligen med olja i en stekpanna eller en djup kastrull. Värm oljan ordentligen och sänk värmen sen.
 
Lägg i biffarna försiktigt och låt dem friteras ett tag innan man vänder på dem.
 
Resultatet blev så här
 
Gott att servera med en god sallad eller arabiskt tunnbröd.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela