Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Lemon curd och macaronsemon

Publicerad 2012-08-21 13:39:38 i Allmänt

I morse vaknade jag tidigt och kunde inte sova eftersom jag sov typ hela dagen igår. Så jag gjorde lemon curd och macarons. Det är till en av tårtorna jag ska göra till lördagen. Denna gång ska inga tårtor innehålla sugarpaste. Vi får väl se hur det kommer att gå med tårtorna. Om jag orkar idag så gör jag tårtbottnarna idag.
Men iallafall så gjorde jag lemoncurd som är lite svår lätta. Det är många olika steg och man måste typ göra det snabbt.
 
Jag använde detta till lemon curden:
 
  • 6 st citroner
  • 4 dl socker
  • 2 msk maizena
  • 100 g smör
  • 4 hela ägg
  • 4 äggulor
  • citronskal från 5 citroner
Jag använder lite mer socker än man ska för den blir annars ganska så sur.
 
Tror att det går bra att ha den i kylskåpet i en vecka.
 
Efter en lång tid har jag provat på att göra macarons igen. Antingen blir dem bra eller en katastrof. Denna gång blev jag ganska så nöjd.
 
 
 
 
Dem blir bäst om man låter äggvitorna stå ute i någon dag. De turkosa blev bättre eftersom dem äggvitorna stod ute i köket i en hel dag och de gula var det kalla äggvitor jag använde.
Jag har ju en macaron matta men den är inte alls så bra. Dem fastnar och svårt att få loss dem sen. Onödiga 260 kr.
 
Jag ska fylla dessa med lemoncurd och marrängkräm. Sen ska dem på en av tårtorna om jag lyckas.
 
 
Tårtan kommer jag lägga upp om några dagar så då får ni se om jag lyckades eller inte.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela