Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Frozen blueberry cheesevake with a touch of lemon

Publicerad 2012-04-03 11:11:12 i Allmänt

Hej hej på er. Här kommer receptet på cheesecaken jag gjorde för någon vecka sedan.

Botten

10 digistivekex
50 g smält smör

Fyllning

200 g cream cheese, gärna inte light
3 äggulor
3 äggvitor
2 dl socker
3 dl grädde
1 msk vaniljsocker
citronskal
3 dl blåbär, den ska vara till  en pure. Går utmärkt att mosa eller mixa med en handmixer

Smält smöret och smula ner kexen, man kan använda en mixer men jag brukar använd händerna, Det är lättast för mig iallfall. Tryck ner det i en rund form, en springform eller pajform. Jämna ut ch ställ in i kylen.

Blanda cream cheesen, äggulorna, socker och citronskal i en stor skål. Blanda eller vispa till en len smet. Ta en annan skål och vispa äggvitorna tills den blir fast. Nästan som en marräng. Ha sedan i det i den andra smeten och blanda. Till sist blanda i blåbärspuren, lite åt taget försiktigt med en sked. Häll smeten över kexmixen och in fysen i minst 7 timmar. Jag gjorde min dagen innan.  Resultatet blev ju perfekt. Den blev perfekt söt och inte alls mäktig som cheese cake kan bli. Smakar som en glasstårta. Ställ fram den ca 30 minuter innan den ska serveras. Det som blir kvar är bara att lägga in i frysen igen. Ikväll ska jag servera den igen

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela