Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Macaroons och lite annat smått och gott

Publicerad 2011-09-03 00:34:54 i Allmänt

Har inte mått så bra idag. Alla på jobbet är smått förkylda och trötta efter inventeringen. Känns som jag inte har sovit på flera veckor.
Hade ont i huvudet innan jag gick från jobbet, trodde ett tag att det var migrän, men kom hem och sov någon timme. Det gick över tillslut. Så jag bestämde mig för att baka lite. Jag tänkte att jag skulle göra ett nytt försök med macaroons. och denna gång lyckades jag ganska så bra, Använde en köksvåg så att det blev exakt

 Macaroons



 3 äggvitor som gärna fått stå ute i ett dyng med plastfolie.
 2 msk socker
 120 g mandelmjöl
  200 g florsocker
   Pastafärg
 
Börja med att vispa äggvitorna i någon minut.


Häll sedan i sockret och vispa lite till. Häll sedan i lite pastafärg. Själv valde jag färgen peach.


Blanda i en annan skål mandelmjölet och florsockret. Vänd försiktigt ner det i marängen. Lite åt taget oc blanda med en slev.

Häll smeten i sprits men en rund tyll. Den jag använder kommer från Wilton. Spritsa ut små formar på en plåt. Tänk på att bakplåtspappret måste vara helt rak. Jag brukar ställa något tugnt på sidorna.



Låt dem vila i ca 60 minuter så att ytan blir lite krispig. Sedan ska dem in i ugnen i ca 20 till 30 minuter beroende på hur stora eller små dem är.

Resultatet blev så här:


  Choklad och havssaltfyllning

200 ljuschoklad
1 dl grädde
Halv tsk havssalt.

Koka alla tre ingredienserna tillsammans och låt det svalna. Vispa med en elvisp tills det blir som tjock kräm. Fyll macaroonen och voila så här blev dem.


Dem blev faktiskt mycket bättre än jag trodde och dem var väldigt goda.

Medan macaroonen skulle vila innan de skulle in i ugnen så pasade jag på att göra lemoncurd. Den ska jag ha till en citron och hallonmarängpaj till nästa vecka. Då kunde jag passa på att göra lemoncurden innan. Vilket var bra, det tar lite tid.

Till det behövs en massa citroner, jag använde 6 styckna. Det behövs socker, smör, ägg och ägggula, maizena.


Sedan hann jag med att göra en kladdkaka somblev perfekt. Kladdig denna gång. Och jag hann laga mat. Ganska så duktig har jag varit idag. Nu är det dags att sova.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela