Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Lite skönhetstips

Publicerad 2011-09-30 11:54:28 i Allmänt

Sitter här i Uppsala igen. Är hemma med Melissa idag för att hon är sjuk. Pappa kommer hem snart från sjukhuset. Hans operation gick bra.

Här kommer lite skönhetstips som är billiga och helt utan konstiga ämnen.



Ricinolja som blivit så populärt helt plötsligt. Har vetat vad det är men inte tänkt så mycket mera på det tills Winnie nämde det. Det ska tydligen göra så att håret växer snabbare.
Så jag köpte mig 2 flaskor från apoteket. Billigt var det. Vi får se om håret blir längre.

Håret:
Ta bara en liten klick och värm upp den med handen och massera sedan in i hårbotten. Jag har sovit med det. Annars kan man ta det 30 min innan man ska duscha.

Ansiktet:
Här finns en massa olika saker man kan göra.

Tvätta ansiktet - Använd oljan i ansiktet och tvätta sedan med varmt vatten.

Skrub - Blanda bikarbonat och ricinolja och massera in i ansiktet och tvätta sedan. Jättebra för känslig hy. Funkar bra på mig än så länge.

Nattkräm - Jag har använt det som nattkräm och när man tvättar ansiktet på morgonen kommer det ut extra mycket smuts från huden.




Kaffesump:

Det har man hört sedan länge att man kan göra. Det kan anvädas både till trädgården och för kroppen.
Passar jättebra som gödsel.

Kroppen - Använd kaffesumpen som en bodyscrub. Massera in i kroppen i runda rörelser. Ni kommer att känna resultatet på en gång. Huden blir len och mjuk. Gör gärna det flera gånger i veckan.

Ansiktet - Använd som en ansiktsmask.  Ha på det i ca 15 minuter och skölj sedan med varmt vatten.

Äppelcidervinäger:
Använd som ansiktsvatten, blanda en del med vatten och använd som vanligt.


Neem och neem olja:

Neem används flitigt av många i asien. I Bangladesh är det jätte vanligt. Neem är otroligt bra för många olika saker, men det är så bittert att det går nästan inte att dricka det.

Neem olja går att köpa i sverige nu. Finns på hälsokostbutiker på nätet. Jag köpte en stor flaska när jag var i London.
I bangladesh gjorde jag te av färska neem blad och drack det. Det var äckligt som fan men det gick. Drack det i ca 1 månad och fick fin hy. Använde det också som ansiktsmask.
Med neemolja kan man använda till sår, det läker mycket snabbare. Det går att använda till ansiktet. Dutta på kvällen och sedan tvätta ur när man vaknar igen.
Funkar bra på håret också, speciellt för mjäll. Har inte provat.
Neem finns bland annat som tandkräm, pulver, olja, tvål, kräm. Vill ni köpa det i sverige finns det att köpa på denna sida: www.shop/vedalila.se

Lite andra tips:

Gurka - använd under ögonen för att undvika mörka ringar.

Citronsaft och olja - Bra för armknogarna och för naglarna.

Bakpulver - Om man vill ha vitare tänder, men det är inte så hälsosamt för tandkötett.

Olika oljor:
Mandelolja
Tistelolja
Morotsolja
Jojobaolja
Olivolja

Jag vill ha massor av tips.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela