Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Den perfekta kladdkakan

Publicerad 2011-09-01 21:09:40 i Allmänt

Idag blir bara ett kort inlägg för jag är sjukt trött efter inventeringen. Jobbade 17 timmar igår och sedan skulle man jobba tidigt idag också. Men jag ska inte klaga, jag kan sova nu och bli pigg och glad som en kexchoklad imorgon.
Nej nu ska jag inte prata om min trötthet. Utan om den perfekta kladdkakan. Härom kvällen gjorde en misslyckad kladdkaka.
Det är ganska svårt att få kladdkakan att bli perfekt. Ganska så ofta lyckas jag. Kladdkakan är den enda kakan jag kan äta mycket av. En kladdkaka ska vara kladdig annars är det som en vanlig chokladkaka. Den ska heller inte vara för söt och den ska vara mörk.
Här kommer mitt recept på den perfekta kladdkakan:

Ugnen ska vara på 150 grader
2 ägg
2 dl socker
1 krm salt
100 gram smör
I dl mjöl
6-7 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

 Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst i några minuter. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål och häll sedan försiktigt lite i taget i smeten. Häll sedan i smöret. Bre ut smeten i en vanlig form, inte för stor. Sedan in i ugnen.

I dem vanliga recepten står det oftast 2,5 dl socker och 4 msk kakao. Och ugnen brukar vara på 175 grader. Sedan brukar jag ha kakan långt nere. För att få den så där perfekt kladdig så måste man passa kakan hela tiden. Råkar man ha den en minut för länge i ugnen blir det en kaka.

Den jag gjorde nu senast blev verkligen en kaka. Inte kladdig alls och sedan hade jag alldeles för mycket kakao så det smakade bara bittert. 
Här kommer en bild jag hittade på internet. Så här ska den perfekta kakan se ut.
                                                          




Den perfekta kakan ska serveras med grädde.

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2011-09-01 21:40:24

Jag gillar de som är mer sega i konsistensen! Men så gillar jag ju kanelbullar som är lite torra också.....Förstår att du är trött efter både jobb och inventering, hoppas du får sova gott i natt!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela