Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Nu var det tisdag igen

Publicerad 2011-11-15 11:32:38 i Allmänt

Dags att skriva lite. Har massor att skriva om mn kanske blir det för mycket att läsa. Jag ska ju skriva varje dag men det brukar inte bli så.

Middgen var mycket lyckad i fredags och maten smakade mycket bra. Det var ju första gången jag gjorde kyckling som den. Creme brulen och pajen blev också mycket lyckad, men jag fick inte igång brännaren. Typiskt men den funkade så klart när den togs till affären. Så nu funkar den som den ska.
Tyvärr glöme jag att ta bilder på middagen. Här kommer receptet på den goda kycklingen.

Kyckling i ugn med saffrans ris

Hel kyckling
Lök
Bulgur
Aprikoser
Pinjenötter
Russin
Potatis
svartpeppar
Svamp
Salt
Vitlök
Olika kryddor
Stekpåse
Basmatiris
Saffran

Skjölj kycklingen ordentligt.
Olja in kycklingen och sedan krydda ordentligt med de kryddor man vill ha.
Ta bulgur i en kastrull och ha varmt vatten i. Ha sedan i pinjenötterna, aprikoserna, russin och stora lökbitar. Blanda ordentligt.
Ha sedan i salt och peppar.
Fyll kycklingen ordentligt.
Stoppa in lökbitar in under skinnet.
Krydda kycklingen igen och stoppa den i stekpåsen.
Skär potatisen i klyftor och blanda med svampen och vitlöken. Ha dem brevid kycklingen.


Tyvärr glömde jag ta bild på saffransriset. Men lägger upp bild en annan gång.

Hallonpaj


Kommer göra kycklingen igen.

Här kommer lite sena bilder från Halloween.




Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2011-11-15 21:28:40

Maten ser supergod ut! Hallonpaj måste jag verkligen gör någon gång. Hur är läget i Vällingby annars då?

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-11-16 00:36:23

Maten såg ju sjukt god ut, får man låna peruken nångång, den var snygg//Ninni

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela