Nupurs mat

Nyttig, god, onyttig ja mat av alla slag

Baka baka baka

Publicerad 2011-04-07 18:24:30 i Allmänt


Denna dag skulle jag baka och bakning blev det verkligen. Vaknade tidigt och satte gång. Det är så skönt att baka när man har tid och inte är stressad.

Dagens bakning:

Tårta till storebror och Ninni
Salta kakor till mor
Vanliga drömmar
Limepaj

Började att göra salta kakor till mamma. Vet inte om jag har gjort rätt, men tror det. Kakorna innehöll ockå svartkummin. Passar perfekt till saltakakor. Svartkummin har jag inte sett i vanliga affärer. Jag fick från mamma som har köpt i bengalaffär.
Kakorna fick ligga i denna fina ask som Tasmia en gång gav mig. Med kakor i

Sedan gjorde jag tårtbotten. En klassisk tårtbotten. Nästa gång blir det choklad.
Tårtan valde jag att fylla med två olika fyllningar:

Kokosmousse
Blåbärsmousse

Ovanför blåbärsmoussen fick det bli lite krossad daim. Kokosmoussen provade jag för första gången. Den var smaskig.
                                               


Tårtan spacklade jag med grädde, sedan ställdes den i kylen.

Under tiden blev det en limepaj med digestivebotten. Förra gången gjorde jag den med en klassisk pajdeg.

Ja sedan började med vaniljdrömmarna.

Det var inte lätt att komma på hur jag skulle dekorera tårtan till en kille. Det blev iallafall en tjejig tårta. Jag får öva några år och sen en dag ska jag göra en killtårta.

Jag använde min fina duk från Wilton när jag färgade sugarpasten.
 Den är underbar. Nu behöver jag inte vara rädd när jag färgar sugarpasten. Valde att använda 3 olika färger. Dem också från Wilton. Att dekorera tårtan kanske tog ungefär 2 timmar. Reultaten blev så här.



Pärlbanden var inte så lätt att göra, men det fick duga. Hoppas att det smakar bra också. Jag är iallafall nöjd.

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2011-04-07 21:11:58

Superfin tårta, fyllningen låter jättegod! Vad duktig du har varit som har bakat hela dagen. Hoppas du f[r skoj i Uppsala, blir du d'r hela helgen_

Postat av: Fa ray ray

Publicerad 2011-04-08 10:44:43

Supersnyggt Noppan! Tror att det bor en liten konditor inom dig, som lätt skulle kunna starta eget! Jag skulle köpa dina tårtor, helt klart!

Postat av: Kattis

Publicerad 2011-04-08 12:54:49

Snygg! Måste ha varit trixit att få till den tårtan. Det är kul när det blir lyckat :) Vad är det för speciell duk du har?

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-04-09 09:24:46

Hoppas att du rapporterar hur tårtan smakade! Kan inte ha blivit annat än lyckad!

Postat av: Helena

Publicerad 2011-04-09 09:25:18

Det var jag som kommenterade...

Postat av: Nupur

Publicerad 2011-04-09 14:06:52

Tack allihopa. Denna tårta var inte så svår som melissas 3 vånings. Kattis det är en duk som man använder när man jobbar med sugarpaste. Och när när man gör tårtdekoration. Är från wilton och finns på kakburken.se och tack allihopa. Säg bara till om ni vill ha en tårta i fix

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela